Pædagogisk profil

Musik, Natur og Bevægelse er overskrifterne i Haastrup Børnehave og Vuggestues pædagiske profil.

Den pædagogiske læreplan

Evaluering af arbejdet med den pædagogiske årsplan - FMK 2021.pdf
 Pædagogisk årsplan FMK Haastrup Børnehave og vuggestue - januar 2023..pdf

Musik og sang

What?

Musik og sang skal styrke børnenes sproglige udvikling og skabe glæde, fællesskab og dannelse.

Why?

Både børn og voksne oplever glæde og får gode oplevelser ved musikalske aktiviteter i samvær med andre, Musikaktiviteterne har også fokus på børnenes sproglige udvikling. Både begrebs- og ordforrådstilegnelse, udtale, sætningsopbygning, sprogmelodi og sproglig opmærksomhed styrkes og stimuleres.

How?

Vi synger morgensang hver dag, hvor børnene præsenteres for både kendte/ukendte sange, nye/gamle sange og sange fra Friskolesangbogen. Børnene bruger rytmeinstrumenter og de voksne spiller på guitar. Vi har sanglege og bevægelsessange. Når vi er ude i naturen, finder vi kæppe og andet der kan bruges som slagtøj til at lave rytmer. Vi styrker fællesskabet, når vi synger og danser sammen.

Naturen som et ekstra rum

What?

Naturen er en stor del af vores hverdag og vi bruger det som et ekstra rum. Der er plads til alle former for leg, den stimulerer børnenes sanser og udvikler deres motorik. Gennem oplevelser i naturen styrkes børnenes bevidsthed, sundhed og dannelse.

Why?

Aktiviteter i naturen har positiv betydning for børns fysiske og mentale sundhed, motorik, kreativitet, lege mellem drenge og piger, børns robusthed og børns interesse for omverdenen. Naturen er et ekstra rum, hvor der er højt til loftet og hvor der også er plads til fordybelse. Sanserne stimuleres når de smager, føler, rører, mærker, dufter og lytter.

How?

Vi bruger naturen daglig både på legepladsen og i vores nærområde og er ude i al slags vejr. Vi går på tur i Byparken, hvor vi undersøger bækken for smådyr, hører vandet risle, leger vilde lege, klatrer i træer, finder små dyr og løber op og ned ad ”sneglehøjen”.

Vi tager til stranden og samler sten, skaller og bader. Vi farver snebolde, bygger snehuler og snemænd. Vi plasker i vandpytter, laver vandhuller og vandbaner. Vi har emneuger om skrald, genanvendelse. Vi planter og sår og ser det vokse og gro og anvender det i vores madordning. Vi laver bål og forskellige bålaktiviteter

Bevægelse – fri leg og altiviteter

What?

I Håstrup børnehave og Vuggestue har vi stort fokus på bevægelse. Bevægelse skal være en naturlig del af børnenes hverdag, både gennem fri leg og i voksen initieret aktiviteter. Bevægelsen skal styrke barnets fysiske og psykiske og sundhedsmæssige udvikling og skabe glæde for den enkelte, men også i fællesskab med andre.

Why?

Børn bevæger sig spontant, og bevægelse styrker deres motoriske udvikling. De bruger kroppen til at udforske omgivelserne med og til at skabe kontakt til andre. Gennem bevægelse lærer de også deres krop at kende. Derfor er det vigtigt at give barnet mulighed for at bevæge sig så meget som muligt i hverdagen.

How?

Vores legeplads er et stort bevægelsesrum. Der er bakker hvor børnene kan løbe og trille ned ad, en lille skov hvor der er ujævnt terræn og et legetårn de kan klatre op i. I den frie leg får børnene styrket deres motorik. Vi har enkelt gynger, en gynge hvor der kan være flere børn på og om sommeren har vi hængekøjer placeret rundt omkring på legepladsen til at styrke børnenes balance.

Vi styrker børnenes indre ro, balance og kropsbevidsthed med yoga, dans, gåture, tarzanbaner, motorikforløb, gymnastik i salen, cykler og løber. Det skaber glæde og en følelse af fællesskab, når vi gør det sammen.