Madordning og kostpolitik

Vi har fuld forplejning i børnehaven og vuggestuen.  På indmeldelsesblanketten skal du, eller I, tilkendegive om dit barn er med i madordningen.

Madordning

Madordningen koster 634 kr. pr. måned.

Morgenmad

Alle børn, der kommer før kl.7.30, har mulighed for at få morgenmad. Der vil være havregryn, havregrød og havrefras. Som regel har vi rosiner og årstidens frugtgrød til at toppe med.

Frokost og eftermiddagsmad

Vi laver madplan til en måned af gangen. Madplanen hænger i garderoben og er synlig for alle. Vi har to smør-selv dage, en suppedag, en grøddag og en varm mad dag. Vi bestræber os på at lave madplanen så varieret som muligt. På madplanen er eftermiddagsmaden også beskrevet.

Som udgangspunkt skal alle børn smage på maden, og det er vores oplevelse, at børnene ofte bliver positivt overrasket. Der vil altid være alternativer, så ingen børn går sultne fra bordet.

Kostpolitik for Børnehaven og Vuggestuen

Da vi har ansvaret for en væsentlig del af børnenes daglige kost, har vi valgt at udarbejde en kostpolitik. I de første leveår grundlægges gode kostvaner. Sund og varieret kost er et vigtigt led i opbygningen af en sund og stærk krop, der samtidig er med til at styrke børns trivsel.

I Håstrup Børnehave og Vuggestue, tager vi udgangspunkt i sundhedsstyrelsens retningslinjer, for at kunne bidrage til at børnene får den næring de har brug for, i deres hverdag.

Indkøb, produktion og økologi

I størst muligt omfang, prioriterer vi at købe økologiske madvarer. Basisvarer som mælk, mel, gryn og grønt vil altid være økologisk. Når vi køber frugt og grønt, går vi primært efter årstidens frugt og grønt.

Vi tilstræber at måltiderne tilberedes fra bunden, og vi har fokus på varierende smag, duft og konsistens.

Sukkerpolitik

Vi har IKKE ”nul-sukker-politik”, men bestræber os på, at bruge så lidt sukker som muligt. For os handler kost også om opdragelse, værdier og normer. Vi mener, vi hjælper børnene bedre ved at være gode rollemodeller og vise dem sunde alternativer.

Måltiderne

Vi har 4 måltider i løbet af dagen, med varieret og sund mad.Vi laver nye madplaner ca. én gang om måneden. Vi bestræber os på at følge årstidernes frugt og grønt. Madplanen bliver lagt på vores intranet ” Viggo”, så den er synlig for børn og forældre.
Til morgenmad er der hjemmebagte boller, havregryn og havregrød med kanelsukker eller rosiner drysset på. Der serveres både mælk og vand til.

Til formiddagsmad får vuggestuebørnene boller og frugt. Bobler og Børnehavegruppen får frugt og hjemmebagt knækbrød.

I ugens løb får vi suppe, en varm ret, rugbrød med pålæg, fisk, æg og forskelligt grønt og grød. Fredag er restedag, hvor vi spiser det der er blevet i overskud i ugens løb, så vi undgår madspild.

Til frokost får børnene vand at drikke til maden.

Til eftermiddagsmad får vi bl.a. forskellige slags brød med smør og pålæg, frugtgrød, mælkeprodukter med tilbehør og meget mere. Hertil serveres altid frugt og grønt.

Hjemmebag

Vi bager selv vores brød. Vi har tilbud om ”Åbent køkken¨ - hvilket betyder, at forældre eller bedsteforældre til børn i børnehaven og vuggestuen er velkomne til at komme og bage i køkkenet.

Spisesituationen

Børnehavebørn, bobler, vuggestuebørn og voksne spiser overordnet den samme mad. Der er stor læring for børn ved måltiderne. Både i at smage på maden og spise den sammen med de andre børn og voksne. Børn spejler sig i de voksne, der støtter børnene i det sociale samspil der er ved et måltid, samt støtter børnene i at lære bordskik. Og børnene spejler sig i hinanden og smager måske nye ting, fordi de andre børn også gør.

I vuggestuen lærer børnene at sidde og spise sammen, at vente på det bliver deres tur. De lærer at smage på maden, øver sig i at spise og drikke selv, bruge bestik, hælde vand op i sin kop.

Hos Boblerne er der fokus på at sidde roligt, mens vi spiser og vente på tur. Der er små vandkander på bordet, så de kan øve sig i selv at hælde vand op. De smager på maden og øver sig i, at spise noget forskelligt. De øver sig i gode bordmanerer, så som at bede pænt om tingene, bruge sit bestik rigtigt, ikke at lege med service og med maden, sige ”tak for mad” og selv bære sine ting hen til køkkenet.

Børnene i børnehaven hjælper ofte til i køkkenet. Både med bagning, madlavning og klargøring af frugt og grønt. Det er også deres opgave at dække bord. Børnehavegruppen øver sig i kunsten at spise med kniv og gaffel, de øser selv op og sender maden rundt. Efter frokost bærer de deres service ud i køkkenet og hjælper med at rydde af bordet.

Særlig kost

Hvis et barn har særlige behov ift. kosten, vil vi så vidt muligt imødekomme disse. I samarbejde med forældrene kan vi udarbejde individuelle hensyn. Vi tager højde for kostproblematikker som bl.a. allergier, diabetes og kultur.